جدال گوگل با اتحادیه اروپا؛ از حذف لینک ناشران اروپایی تا عدم نمایش برخی تبلیغات اینترنت و شبکه تکنولوژی وبلاگ تک مگ - اخبار فناوری، آموزش، راهنمای خرید و بررسی
اینترنت و شبکه

جدال گوگل با اتحادیه اروپا؛ از حذف لینک ناشران اروپایی تا عدم نمایش برخی تبلیغات

گوگل اخیراً اعلام کرده است که در قالب یک طرح آزمایشی اقدام به حذف لینک‌های مرتبط با خبرگزاری‌ها و ناشران اروپایی از نتایج جستجو می‌کند. همچنین نمایش تبلیغات سیاسی هم برای کاربران اروپایی یوتیوب غیرفعال می‌شود.

آیا لینک سایت‌های اروپایی برای همه کاربران حذف می‌شود؟

گوگل به‌تازگی در تصمیم جنجالی، اقدام به حذف نتایج برخی از ناشرین اروپایی از جستجوهای کاربران کرده است. البته این شرکت ادعا دارد که اقدام اخیر تنها به‌صورت آزمایشی و برای کاربران محدودی در ۹ کشور عضو اتحادیه اروپا انجام گرفته است. اغلب ناشرینی که لینک‌های آنها از نتایج حذف می‌شود، خبرگزاری‌هایی هستند که در داخل کشورهای اروپایی عضو اتحادیه فعالیت دارند. هدف از طرح آزمایشی اخیر، پی‌بردن به تجربه کاربران با تغییرات منابع جستجو و تأثیر آن بر میزان ترافیک سایت‌های اروپایی عنوان شده‌است.

بخش جستجوهای گوگل تنها قسمتی نیست که نتایج مرتبط با ناشرین اروپایی از آن حذف می‌شود؛ بلکه این سیاست در اپلیکیشن گوگل نیوز و فید شخصی Discover هم اعمال خواهد شد. البته گوگل اشاره داشته است که ابعاد طرح آزمایشی جدید، بسیار محدود است و برای فاصله زمانی بسیار اندکی فعال خواهد ماند. طبق اعلام این شرکت، یک درصد از کاربران کشورهای بلژیک، کرواسی، دانمارک، فرانسه، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان و اسپانیا شاهد تغییرات گفته‌شده، خواهند بود.

لپ‌تاپ

چرا علاقه گوگل به همکاری با نهادهای سیاسی اروپایی کمتر شده‌است؟

دست‌کاری نتایج تنها اقدام گوگل در اتحادیه اروپا نبوده است؛ بلکه این شرکت، نمایش تبلیغات با انگیزه‌ها و اهداف سیاسی در سرویس‌های خود از جمله یوتیوب را هم متوقف خواهد ساخت. به‌نظر می‌رسد که چنین تصمیمی در پاسخ به قانون جدید اتحادیه اروپا باشد که احتمالاً به‌زودی اجرایی می‌شود. طبق قانون مذکور، پیچیدگی‌های حقوقی بسیاری برای شرکت‌های خصوصی که در ساخت و انتشار تبلیغات سیاسی دخیل هستند، ایجاد خواهد شد. شایان‌ذکر است که گوگل در گذشته هم نمایش تبلیغات سیاسی در پلتفرم خود را داخل کشورهای کانادا، فرانسه و برزیل، متوقف کرده بود.

بخش تبلیغات گوگل در سال‌های اخیر زیر ذره‌بین آژانس‌های نظارتی اروپایی قرار داشته است و ظاهراً مدیران آن، نمی‌خواهند وارد کشمکش‌های حقوقی جدیدی شوند. همچنین احتمال دارد که حذف لینک‌های ناشرین اروپایی، اقدام تلافی‌جویانه برای تنبیه قانون‌گذاران اروپایی باشد. البته گوگل مدعی شده‌است که طرح آزمایشی مورد بحث، برای مدت کوتاهی در جریان خواهد بود و پس از آن، نمایش لینک‌ها به‌حالت سابق بازمی‌گردد؛ اما تاریخ دقیقی را بازگرداندن شرایط به‌حالت عادی، اعلام نکرده‌است.

خروج از نسخه موبایل